zondag 24 januari 2010

Aankomst in Seinajoki

Na zojuist te hebben genoten van een heerlijke hamburger in het hotel ben ik even aan het terugdenken aan gister. De dag dat we naar Finland gingen. Na een vlucht van ongeveer 3 uur en ook nog een treinreis van 3 uur met daar tussendoor de benodigde wachttijd, zijn we eindelijk aangekomen bij het Best Western Hotel, een leuk hotel met veel faciliteiten. De avond begon daar met het avondeten, dat bestond uit heel erg droog brood met wat beleg. Ondanks dat werd dit voedsel dankbaar verorberd door de studenten. Eenmaal klaar met eten was het tijd om op te frissen.

Daarna hebben we de voorgenoemde faciliteiten aangewend om de andere deelnemers te leren kennen. Onder het hotel is namelijk een drukke kroeg waar volop geintegreerd werd tussen de deelnemers, maar ook met de locals. Dat laatste werd door sommigen iets te serieus genomen. Veel drankjes, jaren '90 muziek en geouwehoer later, de eerste dag afgesloten met een welverdiende nacht slapen.

Vandaag om twaalf uur verzameld voor de lunch, ontbijt voor ons. Hier lunchen ze dus warm... Daarna vertrokken we naar de Business School, een wandelingetje van een kwartier (het is hier koud!), voor de opening van Markstrat 2010. De teams werden bekend gemaakt en er werd gelijk een oefenronde gespeeld. Dat zal ik zometeen uitleggen. De kennismaking met de collega's voor komende week was erg leuk. Het is vreemd mensen te leren kennen waarmee je zo intensief gaat samenwerken, uit allerlei landen. Dat kon nog weleens interessant worden. Iedereen is, afgaande op vandaag, tevreden met zijn team.

Dan dus de uitleg van het spel... Markstrat is een marketingsimulatieprogramma. Het gaat dan echt om de strategische marketing; een teleurstelling voor de ABC'ers? Er zijn drie industrieen, met in elk vijf concurrerende bedrijven (de teams dus). Het doel is om een zo hoog mogelijk marktaandeel te behalen door de inzet van allerlei marketinginstrumenten en een zo hoog mogelijke winst te behalen. Het kan dus voor komen dat bedrijven met een lager marktaandeel wel een hogere winst behalen.

Alle bedrijven beginnen met dezelfde beginsituatie. Alle bedrijven hebben gelijke producten, gelijke marktaandelen en dus dezelfde budgetten. Vervolgens moesten er vandaag tijdens de '0-ronde' keuzes gemaakt worden omtrent het in te kopen marktonderzoek, advertising, productspecificaties en het inrichten van een salesteam, om tot slot een productieschatting te maken. Ook bestaat er de mogelijkheid om naar aanleiding van het marktonderzoek nieuwe R&D projecten te starten om zo de producten aan te passen aan de wensen van de consument, of nieuwe merken te lanceren die aansluiten bij specifieke doelgroepen.

Het team is dus de marketingafdeling van een fictief bedrijf. Voor nu is dit wel even voldoende informatie, zeker gezien het feit dat we morgen pas echt beginnen. In de loop van de week zal alles concreter worden en waarschijnlijk ook makkelijker te omschrijven.

De sfeer hier is erg goed. De meeste deelnemers zitten in hetzelfde hotel en iedereen gaat met elkaar om. Op het moment van schrijven zitten we in de gang van het hotel met twee Duitsers, een Fransoos en een Italiaan. Er wordt veel gelachen en vanuit mijn kamer komt ongelooflijk veel herrie omdat er een internationaal gezelschap het spel Halli Galli speelt. Er moet natuurlijk ook ontspannen worden!

Tevens hebben we op de Picasasite van Wessel een verzameling foto's gezet. De link daarnaar staat hier links. Denk ik.

Hartelijke groeten van alle deelnemers en begeleiders vanuit het koude, maar wonderschone Finland!

Terveisiä Suomesta!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten